Reserapport: Milano
en fotbollsresa till Milano

Fotbollresa under historiens vingslag

Med en äkta milanes som guide och Nickes.Com:s förstklassiga service i ryggen kan förstås inte en fotbollsresa till Italien bli annat än ett stort minne för livet.
Under fyra intensiva dagar levde Milan-supportern Ulf Ehn la dolce vita i den norditalienska mode- och fotbollsmetropolen. Här är hans rapport från resan.

Dag 1: Mot Milano!

Bor man som jag i Sundsvall och ska med en förmiddagsflight från Arlanda är det svårt att hitta en tågförbindelse som passar. Jag valde därför att åka söderut redan dagen före avresan till Milano för att övernatta på Clarion Hotell Arlanda Sky. Efter en härlig dusch med Rituals underbara dusch- och badserie ”The Laughing Buddha” intog jagen stabil, välsmakande och stärkande hotellfrukost med färskpressad juice, vita bönor, äggröra och härligt svenskt nybryggt kaffe.

Klockan hade passerat 8 på morgonen när jag checkade ut från hotellet och släntrade iväg mot  säkerhetskontrollen. Denna passerades smidigt även om jag blev av med en flaska hårspray vars innehåll översteg 100 ml. Den lilla fadäsen löstes dock snabbt genom taxfreeinköp av en ny spray. Jag satte mig förväntansfullt vid min gate och väntade på att få gå ombord på Norwegians flight till Milano, med avgång kort efter klockan 10.

Fler passagerare strömmade till och som på ett givet tecken öppnades ombordstigningen. Lycklig klev jag ombord på planet, beställde en norsk öl från Svalbard och började dagdrömma om det kommande fotbollsäventyret i Italien. Resan gick fort och inte jag visste ordet av hade vi landat på Malpensa. Passagen genom den stora flygplatsen gick snabbt och problemfritt och jag hann med en snabbt espresso innan min privata transfer till Milano.

Kollade sms och missade samtal och såg att Nickes.Com hade ringt mig. Jag ringde upp researrangören och fick till min stora glädje veta att min matchbiljett blivit uppgraderad till Tribuna Onore som inkluderar tillgång till executive lounge med mat och dryck. Härliga nyheter förstås och jag kände mig riktigt glad och uppspelt när jag tog plats i Milano-bon Andrea’s bil för avfärd till Milano. Jag valde att åka direkt till San Siro där jag besökte muséet och gick en rundtur inne på arenan. Det var häftigt att få komma in i AC Milans omklädningsrum, testa utsikten från läktaren och se den fina gräsmattan på nära håll.

Ett besök på San Siro är en magisk upplevelse och jag riktigt rös i kroppen när jag tänkte på vilka legender som spelat där. Pelé, Maradona, Van Basten, Ronaldo den äldre, Rivaldo och Ronaldinho är bara ett fåtal av de legender som jag nu vandrade i fotspåren av. Eftersom de har byggt en tunnelbanestation 500 meter från stadion valde jag att åka kollektivt in till stan, där jag skulle bo på Best Western Madison. Ganska omgående insåg jag att hotellet var precis så bra som utlovats av Nickes.Com. Jag checkades in av trevlig och serviceinriktad personal, lämnade bagaget på mitt rum och tog sedan hissen till restaurang Mad & Son.

Hotellets restaurang rekommenderas varmt, såväl för den goda maten och det stora utbudet av välsmakande italienska viner, som för den gästvänliga atmosfären. Jag chillade i någon timme för att sedan bli upphämtad Andrea som tog mig till en lokal bar i ett studentområde nära Porta Garibaldi. Det var en genuin och spännande upplevelse att bekanta sig med Andrea’s flickvän och lokala ortsbor. Jag hade aldrig hittat dit själv. Efter ett par timmar där blev jag skjutsad tillbaka till hotellet för några timmars stärkande sömn.

Dag 2: Lång dags färd mot en stor natt

Väckarklockan på min telefon ringde tidigt och jag studsade upp ur sängen och in i duschen för att sedan bekanta mig med hotellets frukost. Den var givetvis inte lika väl tilltagen som Clarions på Arlanda, men äggröra, bacon, prinskorv, juice och kaffe var fullt tillräckligt för mig och plus i kanten för att det serverades espresso till bordet utan att jag beställt det. Mätt och belåten var jag redo att utforska staden och dess många begivenheter. En tunnelbanefärd på 10 minuter tog mig direkt till Milanos berömda katedral Duomo.

Jag strosade runt tog och tog lite bilder för att sedan besöka  galleria Vittorio Emanuele och klassiska operahuset La Scala. Därefter promenerade jag till Plaza via Dante och restaurangen/vinoteket Signorvino. Både utbudet och kvaliteten på mat och dryck var fantastiskt! Man kunde även handla med sig vin och på tips från den vänliga och kunniga personalen köpte jag två flaskor. Jag hade förmodligen köpt mer om jag inte endast varit begränsad av handbagage på hemresan.

Efter två timmars sightseeing kände jag att det var dags för lite siesta. Tunnelbanan tog mig snabbt tillbaka till hotellet där jag sträckte ut kroppen i sängen och laddade inför en stor kväll med besäk in Milanos pulserande nattliv. Efter vilan bytte jag om och blev hämtad vid hotellet av några vänner till Andrea. Vi mötte upp Andrea och hans flickvän som tog mig till ställen som Just Cavalli, 55 Club och ytterligare några barer vars namn jag inte kommer ihåg. Alla ställena var dock mysiga med många glada besökare och härlig musik. Långt in på småtimmarna skjutsades jag lycklig och lätt rusig tillbaka till hotellet.

Dag 3: Äntligen dags för match!

Dagen D! Äntligen dags för match på San Siro och det säsongsavslutande mötet mellan AC Milans och Fiorentina, ett annat klassiskt italienskt fotbollslag. Eftersom det var långt till match bestämde jag mig för att på förmiddagen ta tunnelbanan till Portobello och ett besök på Casa Milan. Klubbens högkvarter är en magnifik byggnad som innehåller kontor, restaurang, bar, klubbshop och ett intressant museum över klubbens ärorika historia. Jag började med att testa restaurangen och blev mycket belåten.

Jag fyndade sedan i shoppen där jag köpte ett par fotbollsshorts till halva priset, innan jag på museet fick en guidad tur genom klubbens historia. Här fanns fotbollströjor som burits av fotbollshistoriens största stjärnor, erövrade pokaler, filmer att avnjuta och guldbollar att beskåda. Ett besök på detta museum rekommenderas varmt till alla sanna ”rossoneris”. Timmarna flög i väg och snart var det hög tid att kliva ombord på tunnelbanan till San Siro. Väl där väntade en rigorös säkerhetskontroll innan jag var inne på arenan.

Hungern gjorde sig påmind så jag bestämde mig för att inleda matchkvällen med ett besök i VIP- loungen, där en väl tilltagen buffé av pasta, pizza, lufttorkad skinka, ost och god dryck väntade. Jag fick ett band runt handleden och kunde därför passera in och ut som jag ville under matchen. Ett mycket professionellt arrangemang som jag blev positivt överraskad över. Jag kände pulsen stiga i takt med att avsparken närmade sig. Matchintrot med den traditionella Milan-hymnen var en mäktig upplevelse som förstärktes ytterligare genom de öronbedövande ovationer som supportrarna levererade i det sommarljumma Milano. Gåshud!

Första halvlek blev ett ställningskrig där lagen försiktigt kände på varandra. Fiorentina började bäst och tog välförtjänt ledningen med 0–1 i efter mål av Giovanni Simeone i den 20:e minuten. Målet tände dock hemmalaget som före paus hade vänt till 2–1-ledning efter mål av Calhanoglou och Cutrone. Med ledningen i ryggen upprymd trippade in i loungen för en andra dryckesrunda. Prosecco och rött vin klunkades friskt och eftersom pausen var så lång som 20 minuter hann jag även med påfyllning.

Hemmalaget ägde matchen fullständigt efter paus och fick även fin utdelning på chanserna.  Tre mål av i tur och ordning Kalinic, Cutrone och Bonaventura fastställde slutresultatet till hela 5–1. En riktig målfest och en perfekt match att se fär en”rossoneri-supporter”.  Trött men lycklig tog jag efter matchen tunnelbanan tillbaka till station Sondrio där mitt hotell låg. Jag hann precis komma in i lobbyn när himlen öppnade sig och levererade ett kraftigt skyfall. Chillade lite på Mad & Son innan jag återvände till rummet för att packa inför hemresan.

Dag 4: Arrivederci Milano!

Fräsch och mätt i magen checkade jag ut och tackade personalen för en trevlig vistelse. Jag promenerade de cirka 100 meterna bort till centralstationen för att köpa en bussbiljett till flygplatsen. Det är smidigt att kunna köpa biljetten inne på centralstationen utanför vilken bussarna står uppradade och väntar. Själva bussfärden till flygplatsen tar 45 minuter och stannar precis utanför incheckningen. Jag valde att checka in mitt handbagage denna gång, eftersom jag hade köpt på mig både hårspray och vinflaskor.

Säkerhetskontrollen passerades utan trassel och medan jag väntade på ombordstigning njöt jag av en sista espresso med citron ackompanjerat av en Peroni-öl. Flygresan gick bra och jag landade på Arlanda enligt tidtabell. Jag och ett par andra resenärer råkade dock gå lite vilse, men till slut hittade vi rätt bagageband. Till och med mitt SJ 3000-tåg mot Sundsvall var i tid och strax efter klockan 20 satte jag mig i den väntande taxin som lotsade mig den sista biten av denna fantastiska resa. Väl hemma fick min Cornish Rex-katt Hubbe lite efterlängtad uppmärksamhet innan jag somnade skönt i sängen med huvudet fullt av härliga upplevelser.

Vill du också bli resereporter för Nickes.Com? Dokumentera din sportresa i text, bild och varför inte video och skicka in den till oss. Givetvis belönar vi dig med ett presentkort som du kan använda på nästa resa.