Anderssons fotbollsresa till London och Manchester 2017
Arsenal biljetter och fotbollsresor

En liten reseskildring från London och Manchester mellan 10-17 februari 2017 där huvudnumren var fotboll på Emirates Stadium (Arsenal – Hull) samt Old Trafford (United – Saint-Étienne). Strax efter kl. 06:00 lämnar jag (Arsenal) och min son (United) hemmet i Härnösand för en promenad ner till busstation för färd mot Arlanda. Detta med en hyfsat stabil English Breakfast (ägg, bacon, korv)…

Så strax före 12 äntrade vi Arlanda, ca tre och en halv timme innan planet skulle gå mot Heathrow. Skönt att vara i tid med tanke på att vi skulle växla in lite pund och att incheckningen ju alltid brukar ta lite extra tid. Sen sist men inte minst så vill man ju inte missa den obligatoriska ölen på Arlanda till det fantastiska priset 85 kr…

Flygresan till Heathrow flöt på bra trots det magra whiskyutbudet. Ingen malt men Grants fick duga. Väl på Heathrow så väntade en tunnelbanefärd till Russel Square som tog ca 55 minuter. Praktiskt och billigt med Oyster Card. Detta kort som man åker t-bana och buss med och som är laddat med x antal pund, beställde vi hem nån vecka innan avfärd till London. Vi laddade det med 40 pund eftersom vi skulle vara i London i fem dagar. Knappt fyra pund kostade resan från Heathrow in till Russel Square. Sen från Russel Square hade vi bara ca 150 m till hotellet, President Hotell. Ett småtrevligt hotell centalt beläget med kontinental frukost. Ville man ha den engelska frukosten, då med ägg, bönor, korv, bacon etc så fick man lägga till 5 pund.

Blev endast en liten kortare rundtur för oss första kvällen. Först till den trevliga och närbelägna puben Friend at Hand (ca 50 m från hotellet) för att skölja bort resdammet och sen till en kinesisk restaurang för en utsökt middag!

Friend at hand

Så var det då lördag och matchdag. En tidig sådan – 12.30! Så direkt efter frukost var det bara att börja göra sig klar för avfärd mot Emirates. Från Russel Square hade vi bara tre staioner att åka till Holloway Road som ligger ca 500 m från Emirates. Var väldigt mycket folk och ganska trångt på tunnelbanan så med facit i hand borde vi åkt ännu tidigare än 10:00 med tanke på att vi skulle handla i shopen också. För där var det TRÅNGT! Så det blev det nödvändigaste nu, halsduk och mössa, och resten fick man köpa när vi skulle dit för rundturen på Emirates.

Emirates Stadium before the game

Sen letade vi upp våra platser som var av arten Club Level. Var strax nedanför kortsidan men riktigt fina platser och bra sikt! Det var ca en timme kvar till matchstart nu och då blev det baren. Blev lite snack med en del andra svenskar där. Och vad som inmundigades först var inget mindre än en Guinness!

Så var det då dags för den förväntansfulla matchen. En match som inte gjorde en besviken. Kanske inte Arsenals bästa insats men dock en välförtjänt och programenlig 2-0 seger. Atmosfären var dock mäktig och så bra som man hoppats på och riktigt bra tryck infann sig. Så detta tillfälle man pratat om och väntat på alltför länge gjorde en inte besviken. Det var så bra som man hoppades det skulle vara!

På kvällen blev det åter fotboll. Nu på den trevliga puben nära hotellet, Friend at Hand, där matchen Liverpool – Tottenham visades. En match där Tottenham blev utspelade till vissa Arsenal-supporters glada miner…

Resten av tiden fram till onsdag morgon blev det en del museer att besöka (British Museum, Natural History Museum, Imperial War Museum). Buckingham Palace var ju även givet att se liksom Westminster-komplexet med bl.a. Big Ben. Och även den gode Nelson med titeln Lord fick en påhälsning vid Trafalgar Square plus en tur till Hyde Park.

Vad gäller Madame Tussauds vaxkabinett blev det inte som tänkt. Stod i kö i närmare två timmar och när man äntigen kom in så var det ytterligare ca 45 minuter i kö. Då tackade vi för oss och begav oss istället till den trevliga puben The Volunteer som låg bara ca 500 m därifrån. Den ölen där smakade riktigt gott!

fotbollsresa till London

Ska man till Madame Tussaud är det nog vettigt att ha köpt biljetter innan. Fast även med förköp så var kötiden ganska lång. Mellan en timme och en och en halv trots förköp. Nu var vi där efter lunch och ska man dit så är det bäst att komma så tidigt som möjligt eller senare på eftermiddagen.

London Eye var det också tänkt att vi skulle åka men otroligt långa köer gjorde att vi tog en guidad båttur på Themsen i det soliga vädret. En riktigt trevlig sådan som varade i ca 45 minuter för en kostnad av ca 150 kr.

Så på onsdag blev det buss upp till Manchester, en biljett vi hade förbeställt hemifrån för endast ca 100 kr vilket var praktiskt. Fyra timmar och en kvart senare så rullade vi in i Manchester. Vi tog oss till vårt mycket centralt och delvis nyrenoverade hotell Portland Hotell. Låg bara ca 100 m från Piccadilly Gardens där spårvagnarna, eller Trams som de kallas för, går ifrån. Och även här ett vänligt bemötande som överallt annars.

På kvällen blev det lite rundvandring i ett mysigt Manchester och därefter en trevlig pub/restaurang för middag. Och naturligtvis var det även fotboll på menyn. Nu med Champions League och Bayern – Arsenal. Dock inte med någon trevlig utgång: Arsenal förnedrades med 5-1…

Så var torsdagen kommen tillika matchdag. Under dagen blev det en hel del Trams-åkning och lite pubbesök samt ett besök på English Football Museum som var intressant att bevittna. Efter det blev det hotellet igen och lite vila innan det blev avfärd med Trams till Old Trafford, en resa på ca en kvart. Från stationen var det knappt en kilometer att gå till arenan.

Biljettutlämningen funkade bra och gick fort och väl sen inne på arenan så kom vi till våra platser som visade sig vara riktigt bra platser. Platserna var på Sir Alex Ferguson Stand och var ganska högt upp till vänster om mitten. Såg fantastiskt bra och satt väldigt skönt på de stolarna! Arenan fylls på mer och mer och vi tar oss in i den fina restaurangen som tillhör våra platser. Blir en pilsner och lite snack med folk där för att sedan ta sig ut igen till den kokande kitteln!

fotbollsresa till Manchester

Ca 75 000 och så gott som fullsatt och en mäktig stämning väntar kombattanterna i denna Europa League-match på denna klassiska arena, Old Trafford, som byggdes 1910 och där bara spelargången klarade sig från bombningarna under andra världskriget.

Matchen då? Ja en magisk stämning i en magisk match får man säga. United vinner med 3-0 och Zlatan står för ett hattrick! Helt otroligt måste man säga. Måste även tillägga att den klack som Saint-Étienne hade på ca 3 000 personer bidrog starkt till upplevelsen. Otroligt tryck därifrån. Kunde tro att det var 20 000!

Fredagen innebar utcheckning och tillbaka med Trams till Old Trafford för en guidad rundvandring där. Rundvandringarna både på Emirates och Old Trafford var intressanta. Så åter med Trams till hotellet. Trams var mysiga att färdas i och för fem pund kunde man åka vart man ville med dem under en hel dag, även ut till flygplatsen vilket vi gjorde.

Totalt sett en mycket lyckad och rolig upplevelse denna resa med då fotbollen som huvudnummer. Men naturligtvis så var alla sevärdheter och restauranger och pubar också mycket härliga att beskåda. Artigheten var också något som var en positiv överraskning. En sån här resa gör man definitivt om och det relativt snart.

Så sist men inte minst tack till alla ”Nickar” på Nickes.Com som hjälpt till med att göra denna resa till en bejublad sådan!

Lite reseskildringar från Michael och Pär Andersson!